Τα είδη των σχέσεων στην επαγγελματική φροντίδα
Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη σχέσεων στα πλαίσια φροντίδας υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μεγαλύτερων ενηλίκων. Παρά την εγγύτητα που συχνά διέπει τις σχέσεις αυτές, αποτελούν επαγγελματικής φύσης σχέσεις και χρειάζεται να διέπονται από όρια και κανόνες.
Οι σχέσεις με τους ωφελούμενους και τους οικείους τους
Οι ωφελούμενοι αποτελούν τις πιο τακτικές επαφές σε επαγγέλματα φροντίδας. Η αποτελεσματική επικοινωνία μαζί τους, και η υποστήριξη των αναγκών τους, αποτελούν βασικούς άξονες δόμησης μιας ικανοποιητικής επαγγελματικής σχέσης μαζί τους. Σημαντικό ρόλο επίσης διαδραματίζει και η ανάπτυξη μιας ισορροπημένης συνεργασίας με το οικείο υποστηρικτικό δίκτυο του κάθε ωφελούμενου, καθώς αποτελεί σημαντική πηγή πληροφοριών και μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση της πορείας του ωφελούμενου.
Οι σχέσεις με τους συναδέλφους
Οι σχέσεις με τους συναδέλφους αποτελούν αναπόσπαστο και καίριο κομμάτι στα επαγγέλματα υγείας και φροντίδας. Η αποτελεσματική επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των συναδέλφων μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας, ενώ θέτουν τα θεμέλια και για την υποστήριξη μεταξύ των επαγγελματιών. Οι ικανοποιητικές και ισορροπημένες σχέσεις με τους συναδέλφους επιτρέπουν το μοίρασμα ιδεών, την κοινή λήψη αποφάσεων, και τελικά ένα περιβάλλον όπου οι ανάγκες τόσο των επαγγελματιών όσο και των ωφελούμενων και των συγγενών τους ακούγονται και γίνονται σεβαστές.
Σχέσεις με εξωτερικούς συνεργάτες
Τέλος, ένα δίκτυο επαγγελματικών σχέσεων αναπτύσσεται και με εξωτερικούς συνεργάτες και δομές. Η ανάπτυξη σχέσεων στο επίπεδο αυτό επιτρέπει την παροχή πιο κατάλληλων και εξατομικευμένων υπηρεσιών, ταιριαστών στις ανάγκες του κάθε ωφελούμενου. Αυτού του είδους οι σχέσεις απαιτούν χρόνο, εμπιστοσύνη και γνώση του δικτύου δομών και υπηρεσιών από πλευρά των επαγγελματιών.
Σημεία-Κλειδιά για τις επαγγελματικές σχέσεις:
- Η πρώτη επαφή-συνάντηση με τον ωφελούμενο ή τους οικείους του, είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς θέτει τις βάσεις της σχέσης που ξεκινά.
- Είναι σημαντικό να δίνετε χώρο στη φωνή των ωφελούμενων και να λαμβάνετε υπόψη την εμπειρία και την ανατροφοδότησή τους.
- Κάθε είδους σχέση: ωφελούμενοι, συγγενείς ωφελούμενων, συνάδελφοι, χρειάζεται να διέπεται από ανοιχτότητα και ενσυναίσθηση.
- Λάβετε υπόψη τα όρια που χρειάζεται να διέπουν τη σχέση.
- Λάβετε υπόψη το πολιτισμικό και όποιο άλλο υπόβαθρο του κάθε ανθρώπου με τον οποίο αναπτύσσεται μια επαγγελματική σχέση.
Να θυμάστε ότι κάποιοι από τους ανθρώπους με τους οποίους εργάζεστε και συνεργάζεστε πιθανόν να είχαν δυσάρεστες εμπειρίες στο παρελθόν κατά την εμπλοκή τους είτε ως πάροχοι είτε ως δέκτες υπηρεσιών φροντίδας. Αυτό συνεπάγεται ότι έχουν διαμορφώσει αρνητικές πεποιθήσεις και προσδοκίες, οι οποίες θα διαμορφώσουν ανάλογα τη στάση και τη συμπεριφορά τους απέναντί σας. Η ισορροπία ανάμεσα στην κατανόηση και ένα πλαίσιο με ξεκάθαρα επαγγελματικά όρια, μπορεί να δώσει την ευκαιρία για ανάπτυξη υγιών και ικανοποιητικών επαγγελματικών σχέσεων στην πορεία.